-> Pavel P.. 09.12.25 22:22:25: Teď jsem si teprve všiml toho trojúhelníku nad datem výroby - podle toho bych tipoval, že to bude taky nějaká varianta Nüralu - logo té firmy je (byl) trojúhelník s nápisem NÜRAL (viz níže - foto toho mého pístu)
Jen ten vybraný střed je trochu záhada...
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
135/6 výbrusové písty a kroužky?
10:15:59
10.12.2025
10.12.2025

Bukaj
09:58:13
10.12.2025
10.12.2025

Bukaj
-> Pavel P..: KS písty vypadají jinak. Tedy alespoň ty, které byly později v sadách z 90. let...
A dobovou druhošku tipuju právě kvůli tomu datu a tištěným údajům (136 a toleranční třída B)
Kdybys dokázal vyfotit z druhé strany, bylo by to fajn
A dobovou druhošku tipuju právě kvůli tomu datu a tištěným údajům (136 a toleranční třída B)
Kdybys dokázal vyfotit z druhé strany, bylo by to fajn

09:51:05
10.12.2025
10.12.2025

Pavel P..
-> Bukaj: vzhledem k tomu že je tam nejspíš datum výroby 11/89, tak to asi nebude druhoška... skoro si myslim že to jsou KS písty, nicméně musel bych mrknout jestli je tam něco zevnitř pístu, podle čeho by se to dalo identifikovat.
07:36:12
10.12.2025
10.12.2025

Bukaj
-> Tom Troll 09.12.25 22:31:31: Nojo...

07:35:25
10.12.2025
10.12.2025

Bukaj
-> Pavel P.. 09.12.25 22:22:25:
Netuším, ale asi nějaká dobová zahraniční druhoška - třeba Jugoslávie?
Netuším, ale asi nějaká dobová zahraniční druhoška - třeba Jugoslávie?06:41:04
10.12.2025
10.12.2025

MVM
-> Bukaj 09.12.25 21:39:54: Ok. Dík 

22:31:31
09.12.2025
09.12.2025

Tom Troll
-> Bukaj: Jeden takovej jsem taky potkal, 135 zadomotor léto 88, viděl jsi to na PF 

22:22:25
09.12.2025
09.12.2025

Pavel P..
Co je tohle za písty?

21:51:38
09.12.2025
09.12.2025

Bukaj
Jinak je to píst z kamarádova Rapida 136 (expedován 1.3.1988).
Píst jsem si nechal na památku, protože rozpadlý pístní kroužek si našel cestu skrz píst do spalovacího prostoru přesně ve chvíli, kdy kamarád couval ode mne ze zahrady (někdy kolem roku 2005, auto mělo najeto něco málo přes 100 tisíc). Pak jsme místo původního motoru nahodili 781.135 se sníženou hlavou a vačkou 110R, který jezdil jak splašený a na kterém kamarád za dalších 10 let najezdil dalších 150 tisíc (na LPG)...
Píst jsem si nechal na památku, protože rozpadlý pístní kroužek si našel cestu skrz píst do spalovacího prostoru přesně ve chvíli, kdy kamarád couval ode mne ze zahrady (někdy kolem roku 2005, auto mělo najeto něco málo přes 100 tisíc). Pak jsme místo původního motoru nahodili 781.135 se sníženou hlavou a vačkou 110R, který jezdil jak splašený a na kterém kamarád za dalších 10 let najezdil dalších 150 tisíc (na LPG)...

21:42:30
09.12.2025
09.12.2025

Bukaj
-> palinator 09.12.25 18:07:20: Myslím, že sedanů 130 bude jezdit víc, než stovek. Furt mi někdo z kamarádů posílá různé inzeráty na 130... 

21:39:54
09.12.2025
09.12.2025

Bukaj
-> MVM 09.12.25 17:53:23: Čerpal jsem (jako obvykle) z vlastní zkušenosti
Jinak viz níže - Fa ALCAN (zkratka Aluminium Canada) koupila německou značku NÜRAL (Nürnburger Aluminium) a zjevně se ta značka používala nadále až dodnes.
Na pístu je datum odlitku 7/87:

Jinak viz níže - Fa ALCAN (zkratka Aluminium Canada) koupila německou značku NÜRAL (Nürnburger Aluminium) a zjevně se ta značka používala nadále až dodnes.
Na pístu je datum odlitku 7/87:
21:35:00
09.12.2025
09.12.2025

Bukaj
-> Tom Troll 09.12.25 17:00:49: Ona je to totiž jedna značka:
"A small plant for aluminium injection molding, a completely new technology in Germany, is founded with a workforce of 35 people in 1924 as Aluminium Spritzgusswerk GmbH in Nuremberg, Germany. In 1928 the company was acquired by Canadian company Aluminium Limited "ALCAN". The company has grown to become one of the world’s largest aluminium manufacturers. In 1999 Alcan Aluminium Ltd.'s German piston unit in Nuremberg was acquired by Federal-Mogul Corporation, now Tenneco Inc. The first Monsteel piston production started in 2006. In 2024 Nüral will celebrate its 100th birthday."
Jinak píst z jedné z prvních 136 (konkrétně z Rapida model 88):
"A small plant for aluminium injection molding, a completely new technology in Germany, is founded with a workforce of 35 people in 1924 as Aluminium Spritzgusswerk GmbH in Nuremberg, Germany. In 1928 the company was acquired by Canadian company Aluminium Limited "ALCAN". The company has grown to become one of the world’s largest aluminium manufacturers. In 1999 Alcan Aluminium Ltd.'s German piston unit in Nuremberg was acquired by Federal-Mogul Corporation, now Tenneco Inc. The first Monsteel piston production started in 2006. In 2024 Nüral will celebrate its 100th birthday."
Jinak píst z jedné z prvních 136 (konkrétně z Rapida model 88):
18:57:06
09.12.2025
09.12.2025

Tom Troll
-> ajok: Vycházím z týhle rešerše co jsem sondoval skrz celej registr před lety letoucíma, myslim že u auto jako kupé už likvidace téměř zmrzly, protože už je to auto i pro naprostý lajky, sedany ještě určitě mizí o stošest. Nutno zmínit že bych tipoval že z toho minimálně tak 1/2 budou nezrušený noty bez auta či depa ale stále na někoho psané, anebo auta 20 let někde zahnívající do země na libovolný zahradě.
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_1_142555__2019 -11-02_19-11-56_1.jpg
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_1_142555__2019 -11-02_19-11-56_1.jpg
18:51:29
09.12.2025
09.12.2025

Tomaso435
-> ajok 09.12.25 18:45:52: tak předpokládám že se jedná o živé noty které osídlili auto po ekosce
18:45:52
09.12.2025
09.12.2025

ajok
-> Tom Troll 09.12.25 18:43:49: stale 2000 coupe? to uz psal NWKT pred lety...

18:43:49
09.12.2025
09.12.2025

Tom Troll
-> palinator: V registru je cca 2800 130 sedanů a 2000 130 kupé, bez aut na V.
18:07:20
09.12.2025
09.12.2025

palinator
-> Bukaj 08.12.25 19:32:18:
No dobře, ale kolik sedanů 130 dnes jezdí? Oproti 100/105/120.
No dobře, ale kolik sedanů 130 dnes jezdí? Oproti 100/105/120.
17:53:23
09.12.2025
09.12.2025

MVM
-> Bukaj 09.12.25 09:33:15: Nevím kde jsi čerpal. Ale Škoda pri vyvoji pistů motoru 781 spolupracovala ohledně pístů s f.Alacan a Kolben Schmidt.
A s firmami NiponPistonRing a Goetze na pistnich kroužcích ..
A s firmami NiponPistonRing a Goetze na pistnich kroužcích ..
17:00:49
09.12.2025
09.12.2025

Tom Troll
-> Bukaj: Cedrych tvrdí, že písty jsou ALCAN (Aluminium Kanada), a že kroužky pro 135/6 byly NIPPON PISTON RING (Japonsko) , ale Nural už jsem někde taky slyšel.
09:33:15
09.12.2025
09.12.2025

Bukaj
-> Boco 09.12.25 00:03:22: Ne, motory 742 a 781 ze stejné doby mají stejná střeva.
Nicméně první vyráběné motory měly právě ty Nüral písty (předpokládám, že modely 88 všechny (to jich bylo vyrobeno jen "pár") a určitě minimálně část produkce modelu 89. Ale nikdy jsem to dopodrobna neštudoval. Určitě o tom bude zmínka v nějaké literatuře, ale já jsem spíše praktik - vycházím většinou z toho, co objevuji v originálních autech, spíš než z toho, co je kde psáno...
Nicméně první vyráběné motory měly právě ty Nüral písty (předpokládám, že modely 88 všechny (to jich bylo vyrobeno jen "pár") a určitě minimálně část produkce modelu 89. Ale nikdy jsem to dopodrobna neštudoval. Určitě o tom bude zmínka v nějaké literatuře, ale já jsem spíše praktik - vycházím většinou z toho, co objevuji v originálních autech, spíš než z toho, co je kde psáno...
02:52:02
09.12.2025
09.12.2025

ajok
-> Boco 09.12.25 00:03:22: vse jsou zamenne, jen k.p. musis doladit, hlava az po fabii
vlozky z fabie maji take stejne vrtani...
vlozky z fabie maji take stejne vrtani...00:03:22
09.12.2025
09.12.2025

Boco
-> Bukaj 08.12.25 19:32:18: Teraz si ma zaskočil alebo som to zle pochopil, piesty resp sady 742.135/136 sú nejako odlišné od Favo 742.135/136 ke)d píšeš že sa ich "málo vyrobilo"? Ja mám za to že je to takmer rovnaký motor čo sa týka podstatných súčastí ako vložky, piesty, krúžky, hlavy, ojnice, kľukovka (okrem toho ložiska na spojku) atď resp minimálne výmenné navzájom? Detail typu ktorá hlava vedela ísť na Natural neriešim
22:20:06
08.12.2025
08.12.2025

ajok
-> Bukaj 08.12.25 22:02:22: jj, tak jsem to tak nejak tusil, teda nenapadl me prechod na M2, ale spis jsem to bral jako prechod garde/rapid... a s tim cislem jsem se spletl, ve zlutym mam motor z rapida 44xxx, tak tam byl asi jiny duvod, ze to tenkrat nekdo tak "repasoval"
22:02:22
08.12.2025
08.12.2025

Bukaj
-> ajok: 130 byla od náběhu modelu M2 - tedy od léta 84 a 135/6 (plus 105-120-130 dvouřádek) od modelu 88 - tedy od léta 87. Konkrétní data se dají najít v literatuře (nebo například v katalogu dílů, ale teď ho nemám po ruce - nejsem doma...)
21:16:49
08.12.2025
08.12.2025

ajok
-> Bukaj 08.12.25 19:29:41: jo, to se asi stalo s tim motorem, co mam v zlutym, ten nekdo pak dost drasticky repasoval, ale to uz je jedno, protoze ten motor ma uz tedy 4. streva :), cervena 136 je jedna z pslednich, tak tam uz to doufam nehrozi cislo ma 44xxx, no a potom Marecek, ale tak vzhledem k tomu, ze dal 170tis.km na lpg, tak to take nepredpokladam
edit:
tak cerveny 136 je 41303 expedice 10.5.1989 (prodej 1.6.)
sedomodry 136 je 35925 expedice 31.8.1988
nevim, kdy se vlastne 136 zacala montovat, v 87? a 130 v 84? nebo do sedanu jeste driv?
edit:
tak cerveny 136 je 41303 expedice 10.5.1989 (prodej 1.6.)
sedomodry 136 je 35925 expedice 31.8.1988
nevim, kdy se vlastne 136 zacala montovat, v 87? a 130 v 84? nebo do sedanu jeste driv?
19:32:18
08.12.2025
08.12.2025

Bukaj
-> palinator: Jinak těch 130 motorů je mnohem víc, než si myslíš - jenom v sedanech jich bylo tuším něco přes 50 tisíc a většina Rapidů taky byla 130 - těch s hliníkovým, osmikanálem byl oproti 130 zlomek. Také proto je mnohem snazší sehnat pístní sadu na 130, než na 135/136...
19:29:41
08.12.2025
08.12.2025

Bukaj
-> palinator 08.12.25 09:50:11: První 135/6 byly, co vím, Nüral (vyráběné nevím kde), osazované snad japonskými kroužky. Často docházelo k rozpadu kroužku (z důvodu špatného paliva a detonací?) a následné destrukci pístu (a dalších věcí), kdy si střepiny kroužku prodraly cestu skrz píst do spalovacího prostoru.
Další výroba pístů byl tuzemský Metaz Ústí (předpokládám, že poté, co obšlehli a dlužno říci vylepšili technologii bimetalických pístů od toho Nüralu), kroužky z Komárova.
Pak byly písty včetně kroužků KolbenSchmidt (přičemž kroužky možná byly dodávány z Komárova), ale to dle mého názoru byly až pozdější motory (od vstupu VW do Škoda auto) a aftermarket sady na starší modely (devadesátá až nultá léta).
Další výroba pístů byl tuzemský Metaz Ústí (předpokládám, že poté, co obšlehli a dlužno říci vylepšili technologii bimetalických pístů od toho Nüralu), kroužky z Komárova.
Pak byly písty včetně kroužků KolbenSchmidt (přičemž kroužky možná byly dodávány z Komárova), ale to dle mého názoru byly až pozdější motory (od vstupu VW do Škoda auto) a aftermarket sady na starší modely (devadesátá až nultá léta).
18:23:34
08.12.2025
08.12.2025

Jarda/felda
-> Bukaj: schválně jsem kouknul do felicia katalogu a jediný co tam je tak výbrusový ojniční pánve, ale hlavní už ne


16:30:17
08.12.2025
08.12.2025

ajok
-> palinator 08.12.25 09:50:11: ja zadnou jezdici 130 nemam... jednu mam postavenou v rohu garaze :), ta ma mozna prasklou hlavu :/, BAZ ma 120LS, v ostatnich rapidech mam 3 jezdici 742.136

09:50:11
08.12.2025
08.12.2025

palinator
-> Bukaj:
Ale 742.13 zas tolik není, spíše jsou v Rapidech a dneska už ty motory sjedeš akorát ty a Jarda.
Ty první písty, v tom nebyly písty Kolbnšit (jak řikal konštruktér Hrdlička)?
Ale 742.13 zas tolik není, spíše jsou v Rapidech a dneska už ty motory sjedeš akorát ty a Jarda.
Ty první písty, v tom nebyly písty Kolbnšit (jak řikal konštruktér Hrdlička)?
09:47:13
08.12.2025
08.12.2025

Bukaj
-> palinator: No, na 135/6 ne (kromě těch prvních, u kterých poměrně často docházelo k destrukci pístu), ale u 130 byly ještě vložky poměrně spotřební zboží (stejně, jako u 1000 - 120)

09:27:55
08.12.2025
08.12.2025

palinator
-> Bukaj:
Ono na 75,5 motory těch pístních sad asi taky nebude potřeba tolik - výbrus nevýbrus.
Ono na 75,5 motory těch pístních sad asi taky nebude potřeba tolik - výbrus nevýbrus.
20:40:58
04.12.2025
04.12.2025

Bukaj
-> Jarda/felda 04.12.25 19:58:08: Spíš obráceně - dřív byl drahý či nedostupný materiál, zato práce byla za hubičku, takže se vyplatilo dělat výbrusy.
V devadesátých letech pak postupně stoupala cena práce, ale staří fachmani furt dělali za flašku nebo krabku cigaret. Na druhou stranu cena skladových zásob dílů nerostla tak rychle, jako platy a životní náklady (taky koncem 90. let už škodovky nebyly "nové vozy" a blížily se ke svému cenovému dnu), takže o díly nebyla nouze a v porovnání s dobou centrálně plánovaného hospodářství byly vlastně levné, pak přišly různé výprodeje skladů a nabídka převyšovala poptávku.
Výbrusy se tehdy sice dělaly, hlavně na venkově, kde nebylo tolik peněz a změny se projevovaly s určitým zpožděním oproti velkým městům (to platí dodnes), ale ve městech už si lidi raději nechali udělat generálku z nových dílů (nebo spíš nebyl nikdo, kdo by se zabýval nějakým patláním se s kdovíjak repasovanými díly a držet za to záruku).
Dneska už výbrusy nejsou moc v módě - maximálně na nějakých ne úplně běžných veteránech, kde neexistuje jiná dostupná alternativa. Ale na škodovkách, na které je v oběhu a i normálně v krámech k dostání pístní sada za pár šupů (za čtvrtinu průměrného platu - což je ve srovnání s dobou minulou minimálně o půlku levnější) to nikdo moc neřeší. Tedy s výjimkou těch, kteří doma mají soustruh či kamaráda v brusírně (a těch už dnes taky nebude tolik).
V devadesátých letech pak postupně stoupala cena práce, ale staří fachmani furt dělali za flašku nebo krabku cigaret. Na druhou stranu cena skladových zásob dílů nerostla tak rychle, jako platy a životní náklady (taky koncem 90. let už škodovky nebyly "nové vozy" a blížily se ke svému cenovému dnu), takže o díly nebyla nouze a v porovnání s dobou centrálně plánovaného hospodářství byly vlastně levné, pak přišly různé výprodeje skladů a nabídka převyšovala poptávku.
Výbrusy se tehdy sice dělaly, hlavně na venkově, kde nebylo tolik peněz a změny se projevovaly s určitým zpožděním oproti velkým městům (to platí dodnes), ale ve městech už si lidi raději nechali udělat generálku z nových dílů (nebo spíš nebyl nikdo, kdo by se zabýval nějakým patláním se s kdovíjak repasovanými díly a držet za to záruku).
Dneska už výbrusy nejsou moc v módě - maximálně na nějakých ne úplně běžných veteránech, kde neexistuje jiná dostupná alternativa. Ale na škodovkách, na které je v oběhu a i normálně v krámech k dostání pístní sada za pár šupů (za čtvrtinu průměrného platu - což je ve srovnání s dobou minulou minimálně o půlku levnější) to nikdo moc neřeší. Tedy s výjimkou těch, kteří doma mají soustruh či kamaráda v brusírně (a těch už dnes taky nebude tolik).

20:28:37
04.12.2025
04.12.2025

Bukaj
-> Tom Troll 04.12.25 19:29:53: No vida, měl jsem za to, že v "biblích" se psalo pouze o vrtání 75,5 mm a ono i 72...
Výbrusové písty, vložky a kroužky se běžně objevují pro všechny verze pístních sad - od 1000/1100 MB přes 100/110 L/LS až po 105/120 L/LS (obě verze pístních kroužků - starší silnější i novější tenčí se skládaným stíracím).
Ale výbrusové písty pro 130/5/6 jsem teď potkal poprvé. Na 130 jsem tedy ještě výbrusový píst neviděl, ale zato mám doma dvě sady (každá na jeden píst) abnormálních výbrusových pístních kroužků Goetze NormForm...

Výbrusové písty, vložky a kroužky se běžně objevují pro všechny verze pístních sad - od 1000/1100 MB přes 100/110 L/LS až po 105/120 L/LS (obě verze pístních kroužků - starší silnější i novější tenčí se skládaným stíracím).
Ale výbrusové písty pro 130/5/6 jsem teď potkal poprvé. Na 130 jsem tedy ještě výbrusový píst neviděl, ale zato mám doma dvě sady (každá na jeden píst) abnormálních výbrusových pístních kroužků Goetze NormForm...

20:18:07
04.12.2025
04.12.2025

Bukaj
-> VK 04.12.25 16:59:28: Tak to samozřejmě je varianta - upravit pístní kroužky z jiného vozu. Ale to mi pak nevychází ekonomicky - abych dal 1000 Kč za pístní kroužky na jednu sadu a ještě je musel upravovat (a přitom jich třetinu zmršil) - to asi nebude ta cesta, kterou hledám
-> Tomaso435 04.12.25 17:28:38: Ano, různé nesériové úpravy byly poměrně běžné, ale to, předpokládám, nebylo běžně dostupné pro širší veřejnost...

-> Tomaso435 04.12.25 17:28:38: Ano, různé nesériové úpravy byly poměrně běžné, ale to, předpokládám, nebylo běžně dostupné pro širší veřejnost...
19:58:08
04.12.2025
04.12.2025

Jarda/felda
-> Tom Troll 04.12.25 19:29:53: nebo nový sady byli díky velkovýrobě tak levný že se to prostě nevyplatilo kusově vyrábět 

19:29:53
04.12.2025
04.12.2025

Tom Troll
-> Bukaj: Cedrych z roku 1994 dokonce tvrdí že výbrusové písty neexistovaly dokonce ani pro agregáty 72mm, ale pouze 68mm.
Tipoval bych že by se klidně mohlo jednat o bokovku výrobce, hrubý odlitek byl samozřejmě dostatečně veliký pro následnou výrobu jakéhokoliv výbrusu, jenom to tehdy byly příliš zánovní agregáty na to, aby výbrusové sady již potřebovaly.
Tipoval bych že by se klidně mohlo jednat o bokovku výrobce, hrubý odlitek byl samozřejmě dostatečně veliký pro následnou výrobu jakéhokoliv výbrusu, jenom to tehdy byly příliš zánovní agregáty na to, aby výbrusové sady již potřebovaly.
17:28:38
04.12.2025
04.12.2025

Tomaso435
-> Bukaj 03.12.25 21:44:13: dokonce byly sady 77mm na 1340 a byly tam metaz pisty... Jinak vybrusovy sady kroužky běžná věc
16:59:28
04.12.2025
04.12.2025

VK
Tož, o tom co existovalo asi není pochyb, ale obvykle se kupuje kroužek přesný nebo větší a ten dolicuješ, na sparoměrku, jinak 76.5 možna pořad existuje alias, MAHLE 030 32 N0 Sada pistnich krouzku Válcový vývrt: 76,51mm
21:44:13
03.12.2025
03.12.2025

Bukaj
Jak si někteří z vás zajisté všimli v tématu "Dnešní nákup", přivezl jsem včera (vlastně dneska po půlnoci) hromadu výbrusových vložek, pístů, klikovek a dalších věcí z pozůstalosti po automechanikovi z 90. let...
...teď to nějak třídím a přebírám a zjistil jsem jednu (pro mne) překvapivou věc:
Mezi vybroušenými vložkami na 105 a 120 je i řada vybroušených vložek z Favorita - a to i s písty (1. a 2. výbrus - tedy 75,75 a 76,0 mm).
Dodnes jsem žil v tom, že na 75,5 vložkách se výbrusy nedělaly a neexistovaly ani písty a kroužky.
Nicméně mám tu i fabricky značené písty (výrobce Metaz Ústí) - viz foto, dokonce i se "slepicí"...
...takže zjevně písty existují. jen bohužel k nim nemám pístní kroužky.
Setkal se někdo z vás s něčím takovým? Kde by případně šly sehnat kroužky? Pochybuji, že v Buzuluku (Komárov) by se tím dnes zabývali...
...teď to nějak třídím a přebírám a zjistil jsem jednu (pro mne) překvapivou věc:
Mezi vybroušenými vložkami na 105 a 120 je i řada vybroušených vložek z Favorita - a to i s písty (1. a 2. výbrus - tedy 75,75 a 76,0 mm).
Dodnes jsem žil v tom, že na 75,5 vložkách se výbrusy nedělaly a neexistovaly ani písty a kroužky.

Nicméně mám tu i fabricky značené písty (výrobce Metaz Ústí) - viz foto, dokonce i se "slepicí"...
...takže zjevně písty existují. jen bohužel k nim nemám pístní kroužky.

Setkal se někdo z vás s něčím takovým? Kde by případně šly sehnat kroužky? Pochybuji, že v Buzuluku (Komárov) by se tím dnes zabývali...
