Swen / Škoda 136GL Swen / Škoda 136GL

komentáře | popis | fotky | swen | 15.07.25 14:06 | 23x v oblíbených
LE GRANDA

2017 - po dlouhých letech je opět doma Škoda 136 GL. Nyní fáze: nashromáždit díly a vše potřebné. Pak se uvidí. :)

2018 - díly se shromažďují... a blíží se rozebíračka, vyvařovačka.

2018 léto - výměna těsnění pod hlavou; chyba ukostření (nestartovala); odstrojen z části interiér a plast.podběhy;

2018-2019 zima - vyvaření akutních míst (části prahů, držáky pro hever + kousek podlahy, části zadních lemů, nosníky ramen zadní nápravy)

2019 duben - vyvařená místa nalakovaná + nová technická

2019 červenec - motor, převodovka, náprava ven, rozebráno

2020 únor až duben - vlečka odvezena: otryskání, černé cosi (asiže komaxit), seskládání (nová šikmá ramena, nové brzdy, nové buchty, nový spojovací materiál)

2020 duben - vlečka dovezena

2020 červenec - čekání na otryskaní a obarvičkovaní snad již posledních plechů do skládačky

2020 srpen - začátek skládání do auta - zadní náprava, převodovka a oholený motor v autě.

2020 říjen - nasazeny tlumiče

2020 listopad - motor komplet dostrojen, úspěšně oživen a nastartován.

2021 červenec - dovezen nově seskládaný motor 742.136 (VRBA), výfuk (B.Krejčí), převodovka po GO (VRBA)

- motor (781) ven a nový motor (742) dovnitř + něco el. kabeláže.

2021 srpen - nový motor běží (olej 10w50), ale vytekl spojkový pr. váleček. Spojkový pracovní váleček vyměněn.

2021 září - ovzdušněny zadní brzdy, vyměněna přední sedadla (o něco lépe drží v pojezdech), polovina ineteriéru nastrojena, vyměna předních obrysových žárovek a žárovky pravého blinkru na př.blatníku.

- odrezovač a barva na orezlou část levého nosníku podélného zadního ramene (bude potřeba navařit nový)

2022 květen - oprava počítadla km - už to počítá, ale zasejc je nějáká "líná" ručička rychloměru a nechce se jí moc hýbat a ukazuje méně (takže znovu někdy rozebrat).

2022 červen - sundané podložky vpředu i vzadu, nasazeny meteory; plechy motoru a pod nádrž na autě; pokus o výměnu motorku ostřikovače (nový jiný na místě, ale nenatáhne vodu z nádržky, když je hadička prázdná... bude potřeba ještě poupravit + novou hadičku dodat)

2022 červenec - STK

2023 srpen - výměna oleje (total quartz racing 10w50) a olej. filtru; dotažen šroub AC pumpy

2023 září - výměna př.čtyřpítkových brzdičů za repasované; zbývá odvzdušnit

2024 únor - nestartujeme i když starter točí motorem - přívod paliva nebo elektrika?

2024 červenec - startujeme (i s novou baterkou); pro změnu zase při ovzdušňování brzd prdla brzdová trubka u LP kola



Zbývají plast.podběhy, přední zástěrky a interiér. Takže s mým volným časem a rychlostí - tak za rok možná hotovo.

Na konci léta vystříkat dutiny. A do budoucna bude chtít vyměnit propojovací hadice benz.nádrže, nově roztahat brzdy, umravnit el.kabeláž vzadu, ... a vůbec celé zase odstrojit a podrobně se podívat na dlouho neošetřovaný spodek.





-----------

EL ŠEDKA

2021 červenec - výměna děravého výfuku za starší (vrtání otvorů pro větší štefty) v lepším stavu; výměna vzduch.filtru.

2021 srpen:

Stará přední náprava venku...

Ošetření povrchové lišky, která je skoro všude --- provizorně ošetřeno, zatřeno + Rezistin ML do dutin prahů a k A-sloupku.

Nová náprava usazena.. brzdy brzdí (bude chtít vyměnit destičky + jsou obráceně zapojené hadičky k čtyřpístkům-krátké v plném rejdu jsou moc napnuté).

Vyměněn olej v motoru 10w40 + olej. filtr (vzduch. filtr nový již v červenci).

Vyměněn olej v převodovce pp80 (žel vše staré nevyteklo, páč vypouštecí šroub na rozvodovce nespolupracoval).

Geometrie přední nápravy hotova.

2021 září - hřebenové řízení opět drží - ze staré nápravy použit pravý držák (jeden držák a 2 šrouby se vytrousily cestou a začalo do plavat...nechápu, jak se to mohlo povolit)

2021 říjen - bouchnuta na LZ roh na parkovišti couvající důchodkyní :( (LZ bočnice, LZ světlo, LZ držák nárazníku, LZ nárazník, Z čelo, ... a možná se hnula celá kastle krapítek, protože jdou hůře otevírat PP dveře); LZ světlo poopraveno provizorně seskládaním ze dvou starších světel a izolepou :) ; PZ mlhovka utažena a vytlumena kouskem gumy, aby nedrnčela

2021 listopad - dolito asi deci oleje do motoru; výměna výfuku za téměř nový stotřicítkový

2022 únor - opřeno pravým předním nárazníkem do sousedovi brány, kam se doklouzala v zatáčce z kopečka na mrznoucím mejdle jak sáňky :( (rýha na PP části nárazníku, nárazník trochu pohnut směrem k blatníku a vyhnut trochu i z výztuhy nárazníku, pravá strana výztuhy ohnutá a pokroucená, trošku ohnutý dole PP blatník, ..ostatní snad ok)

- seřízena přední světla (stažena dolů); dolito asi deci oleje do motoru; dolito krapet brzdové kapaliny; vyměněny na obou stranách zadní pakny (u LZ byla odlepena třecí brzdová plocha od těla pakny); vyměněny brzdové destičky a závlačky na PP čtyřpístku (jedna destička byla výrazně více sjetá a byl vylezlý zaseklý jeden pístek...nakonec si kladivem a majzlíkem přes nové destičky dal říct a zalezl do díry), LP čtyřpístek pohledově ok, brzdové destičky sjeté jen trochu a rovnoměrně - takže se nic neměnilo; utažena ruční brzda; vyzkoušen provoz LPG (přidáno na volnoběhu, který nedržel).

- STK a další dva roky před námi... ale potřebné práce je hromada.

2022 březen - vyměněny brzd. destičky i na LP kole - ať je to nové na celém autě. Trochu oleje vyteklo (někde kolem AC pumpy nebo čidla tlaku oleje), tak dolito odhadem asi další 2 dcl...až ho tam je více než záhodno...ale on zase vyteče potvora)

2022 květen - vyměněn olej (10w40 total quartz), olejový filtr, vzduchový filtr a AC pumpa (nový spodek a membrána) s těsněními. Nešel povolit ten "spletenec redukcí", abych mohl nasadit normální snímač tlaku oleje... takže příště s větší pákou zkusit znovu.

2022 červen - posledních pár týdnů nedrží volnoběh na LPG /na benzín vše pohodička/ - někde to asi přisává vzduch... takže: box filtru vzduchu přichycen novými pružinkami a máznuta guma jakýmsi silikonem (a ejhle zlepšení - s nadlidským úsilím to drží občas asi tak 200 ot/min, jindy to zdechne, jak se pustí pedál plynu); trochu přidáno na LPG ventilu a lepenkou překryt asi centimetr na vstupu do vzduch.filtru - a jede to, nedusí se to a drží to i volnoběh asi na těch 200 ot/min); bude se muset hledat další možnost kde to fouká..

- zpět zapojen odpadlý kabílek od převodovky;

2022 říjen - výměna chladící kapaliny - alespoň částečně, co vyteklo (vypuštěno asi 6,5l hnědé břečky; nalito 3l nemrznoucí K11 a asi 3-4l destilky)

2023 duben - po čtvrtroce stání doufouknuta kola; výměněn olej total qwartz 10w40 (6000km), olejový filtr, vzduchový filtr a přetěsněná AC pumpa (nová membrána a těsnění s podložkou); sundán starý pletenec redukcí a místo toho nasazena redukce (10x1 na 16x1,5,, na klíč 22) a snímač tlaku oleje ze starého motoru 781.136 z LeGrandy;

2023 srpen - vyměněn olej (total qwartz 10w40) a filtry, utažen šroub AC pumpy a konečně přidána Cu podložka-těsnění 16x22x1 pod redukci na snímač tlaku oleje; vystříkané dutiny (jen zadní 2/3 prahů); vyměněny stěrače (ale ramínka jsou kratší :( ) ; zkontrolováno obložení LZ brzdy - ok;

2023 září - díry v zadní části pravého prahu - provizorně alespoň odrezovač a základ; ale vyvaření bude nutnost;

provizorně přichycena šroubem truba (vedoucí benzín od paliv.víčka k nádrži);

2024 únor - STK ok (poprvé bez zapsání do velkého papírového TP, už prý jen digitálně)

2025 jaro - dovezena po vyvaření největších bolestí, domácím laku (zvenku) s nově složenou zadní nápravou

2025 červenec - boj s elektrikou - použita novější baterie z LeGrandy; vyměna pojistky č.2; už svítíme, ale u PP světla bude špatná patice žárovky - ale nesaharujeme automaticky, tedy asi špatný teplotní spínač na chladiči; vystříkané dutiny Dinitrol ML 4l ve spreji; nastrojení interiéru; vyměněn olej 10w40 total quartz (12770km), olejový filtr, vzduchový filtr;

Pokus o udělání geometrie + jako bonus na zvedáku promáčknut PZ práh :/





I přes vyvaření se stále najdou orezlá místa; jeden se silentbloků př. nápravy se začal vyžvejkávat; anténa rádia - nutno koupit novou; pravděpodobně stržen závit u držáku pravého plechu motoru; plechy motoru zatím nenastrojeny; teče olej z převodovky u táhla řazení; zpuchřelá hadice spojující obě poloviny nádrže; bude potřeba geometrie zadní nápravy (stojí to na zadku jako člun s hroznými Áčky) a vyměnit LPG nádrž + celé zprovoznit ...snad bude někdy čas a prostor se na to vrhnout a zachránit, co půjde.



Sehnat redukci do bloku motoru pro snímač tlaku oleje (10x1 na 16x15) a více Cu podložek-těsnění 16x22x1,5.

Swen / Škoda 136GL - komentáře:

13:09:03
16.07.2025
swen
Příčka převodovky má sice viditelné sváry okolo "uch", ale nevyhlíží nějak zásadně upravovaná - alespoň mě, který si nikdy příček moc nevšímal.



A jak už mi tu někdo kdysi psal, tak šrouby by měly být opačně. Tady nejsou.
zvětšit Swen / Škoda 136GL - obrázek od swen vložen 16.07.2025 13:09:03
13:04:19
16.07.2025
swen
Pružiny vypadají opravdu vlečkové (kyvkové by byly daleko kratší) - délka při zvednutí auta a prověšení (kolo ve vzduchu) byla asi 38 cm. Možná však zkrácené (anebo i při prověšení jsou stlačené z 43 cm na 38 cm).
zvětšit Swen / Škoda 136GL - obrázek od swen vložen 16.07.2025 13:04:19
12:58:55
16.07.2025
swen
Změna včera a dnes. Auto hodinku zvednuté a pár šroubů více utažených.

Ono si to zase asi sedne za nějakou dobu - to by potvrdilo asi měkké pružiny.
zvětšit Swen / Škoda 136GL - obrázek od swen vložen 16.07.2025 12:58:55
12:50:15
16.07.2025
swen
-> COL:

Kratší bych bral právě jen pokud by byly o hodně tužší a auto nepustily dolů. Proto jsem se ptal na zkušenosti. Unavené seriovky, které jsou jen seříznuté, tak to by bylo opravdu k zlosti. To pořizovat v žádném případě.

Úvaha byla sice -35mm, ale pokud by byla pružina markantně tuhá, tak by to bylo furt lepší o dost než současný stav.



Viz fota za chvilku - rozdíl zvednuté auto a auto na kolech.
00:28:28
16.07.2025
COL
-> swen: No pri tvém problému, bych se po pruzinach -35mm nepoohlizel. Ostatně jedny nejake takové mám hozene v garáži, mají menší volnou délku, ale stejný průměr drátu i počet zavitu, takže jsou spíš k ničemu.
23:49:28
15.07.2025
swen
-> COL:

Ve předu je náprava skládaná před 4 lety a jsou tam nové pružiny (tedy neunavené). Proto tak vysoko. A i když je naložený kufr a sednu si na blatník, tak si auto na kolo rozhodně nesedá a drží se vysoko. Takže mám podezření, že jsou i tužší. Myslím, že je mám od Martina Rohleny.
upraveno 1x, naposled 15.07.2025 23:53:28
23:40:27
15.07.2025
swen
-> minno:

Díky, to mi zvedá optimistickou náladu, že snad bude stačit vyměnit jen pružiny.



-*-*-*-*-*-



Nemáte někdo dobré zkušenosti s nějakým výrobcem/prodejcem, který by nabízel nové zadní pružiny na vlečku?

Že bych případně se rozhoupal a znovu pořídil nové - ale už jen s jistotou dostatečně tuhé.



Někdo zkušenosti třeba s:



www.obautodily.cz/skoda-1 30-typ-742-84-90-sportovni -pruziny-ta-technix-35-35- mm-13215cz3182



speedpro.eu/produkt/snize ne-pruziny-skoda-130-a-rap id-zadni-35mm



NEBO něco dalšího?
22:54:47
15.07.2025
COL
Tak ano, příčka nemá tak velký vliv na výšku jako může mít pružina, ale ty vlivy se sčítají. Nicméně to by musel tu příčku někdo cíleně upravovat. Domecky muzou mít vliv na výšku, ale opačný, leda by to celkově bylo nějak poupravovany... Když se na auto dívám, tak mi přijde jako první divná ta predo-zadni poloha kola, brutálně vepředu, pak až to, že je zadek níže - on mi hlavně přijde hodně vysoko předek. Ja taky nemám zadek nějak vysoko, a to jsou pružiny taky nový a ramena vyztuzena.
21:46:01
15.07.2025
minno
-> swen: U vlečkových domkov nie je žiadny "odskok" voči karosérii (na rozdiel od kyvkových domkov), takže v domkoch nemá byť aký problém. Inak povedané pružina by sedela v rovnakej výške voči kasni aj bez domkov a auto by bolo rovnako vysoko.

Naopak, ak by tam boli kyvkové domky + vlečkové struny, auto by bolo abnormálne vysoko.

Uši na priečke tiež nemajú žiadny zásadný vplyv na výšku, len na odklon kolesa.

Jediný problém pri moc malej výške (tento prípad) môže byť v pružine, v jej dĺžke alebo tuhosti.
20:54:45
15.07.2025
swen
-> COL:

A co by mohlo být špatně s domky? Obráceně snad ani dát nejdou.
20:52:46
15.07.2025
swen
-> COL:

Příčka se taky měnila... s původní (orezlou) jsem měl také plán: opískovat, komaxit.. a za pár let zpátky.

Ale ani mě nenapadlo přeměřovat oka ("uši") na té "nové" příčce. Tu mi snad kdysi někdo daroval a už delší dobu jsem jí měl připravenou (po opískování a barvě). Takže jsi mě právě vyděsil, že to budu muset snad opravdu celé sundat.
20:45:41
15.07.2025
swen
Původně tam byly tyto (viz foto) s takto (upravenými) domky a bylo to parádně postavené. Žádná Áčka a při tom to výborně sedělo (auto bylo v rovině). Chtěl jsem tyhle pružiny opískovat, nechat na ně dát komaxit a za pár let je vrátit na auto.
zvětšit Swen / Škoda 136GL - obrázek od swen vložen 15.07.2025 20:45:41
upraveno 1x, naposled 15.07.2025 20:46:25
20:42:48
15.07.2025
swen
Tak dovezl jsem zpět kyvkové (viz foto), takže by na autě měly být opravdu nové vlečkové. Snad zítra oschnou kaluže a budu moci zvednout auto a lehnout si pod něj a změřit délku pružiny na autě.
zvětšit Swen / Škoda 136GL - obrázek od swen vložen 15.07.2025 20:42:48
20:11:21
15.07.2025
swen
-> minno:

Se zmínkou o těch kyvkových pružinách jsi mi teď dal brouka do hlavy..

Tehdá jsem mu vezl spoustu dílů... i kyvkové pružiny. S tím, že některé díly, co se mu budou hodit, si nechá jako protiúčet a odečte mi to z ceny. Tak jestli mi tam nedal ty kyvkové. Ty jsou o dost kratší (i když tužší). Asi jdu ven do mokra se podívat, co jsem dovezl zpátky v bedně. Jestli tam nebudou dlouhé vlečkové pružiny. Ty mají volnou délku přes 40 cm, že?
20:10:55
15.07.2025
COL
Celý je to divný, to kolo je brutálně vepředu. Špatně mohou být domky nebo pružiny, teoreticky to může ovlivnit i příčka, ale to by musela mít prevareny/upraveny oka.
20:03:03
15.07.2025
swen
-> minno:

Díky za tip. U své druhé škodovky jsem taky nedával lino, jen ty klasický gumy. A je to v pohodě. Věřím, že lino pomůže a něco udělá. Ale aby to byl takový propastný rozdíl se mi věřit nechce.



Někdo mi tvrdil, že to je pružinami - ale ty jsem pořizoval nové na š130 v autodílech. A že by nějaká druhovýroba byla takhle měkká? Taky se mi nechce věřit.



Něco tam prostě musí být špatně poskládané.



Nejvíc mě štve, že jsem to nechal udělat a zaplatil za to hromadu pěněz, protože potřebuju autem jezdit a vím, že na to teď sám nemám prostory a ani čas. A peníze v tahu a stejně to nakonec budu muset někdy někde venku zase rozdělat a složit sám. Kdyby aspoň každou chvíli nepršelo, tak místo datlování do klávesnice se už snažím.

Tak jsem si naštvaně postěžoval aspoň tady virtuálně na virtu... i když reálně to budu rozdejchávat asi dlouho.
19:57:31
15.07.2025
minno
-> swen: Čo za nové pružiny tam sú?

Nevyzerá to na nové vlečkové pružiny. Skôr ako nové kyvkové s vlečkovými domcami. Sériová vlečka má byť nakopnutá.

Takže aj problém s Áčkami je prioritne v zlej svetlej výške, skrátka je to moc nízko.
upraveno 1x, naposled 15.07.2025 19:58:27
19:50:21
15.07.2025
swen
Ukázka Áček a jak to sedí jako člun.

Vypadá to jak naložené, unavené a vytahané po 30 letech přetěžování a ježdění s vlekem. Přitom auto pázdné a vše nové (ramena s výztuhami). Mezi kolo a blatník nedám ani tři prsty.





Pro porovnání s druhou, kde jsem si nápravu dával do auta sám a kde mezi kolo a blatník dám v pohodě celou ruku.

img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/.../11860_2022-0 6-04_21-34-33_58.jpg
zvětšit Swen / Škoda 136GL - obrázek od swen vložen 15.07.2025 19:50:21
upraveno 2x, naposled 16.07.2025 17:55:55
15:29:07
15.07.2025
minno
-> swen: Prevalený prah ma mrzí. Daj foto.



Ono na tých geometriách sú snáď všade lajdáci a nikdy to neurobia poriadne :-/ Je to hrozné.



Ad. Áčka na vlečke: Základ je ramená správne vystužiť a správne všetko zmontovať. Ak máš ramená nové, alebo rovné, tak typicky sa to zvykne prepadať na spoji pozdĺžneho/šikmého ramena, kde sa musí použiť tvrdé lino namiesto mäkkej gumy z obchodu. To urobí na Áčkach hodne.
upraveno 1x, naposled 15.07.2025 15:29:47
14:02:53
15.07.2025
swen
Po dnešní návštěvě geometrie - provalený nově vyvařený PZ práh (to fakt potěšilo!! 8 ) a šílené hodnoty odklonů a záklonů nesrovnány. Jen sbíhavost trošku.

Znáte, prosím, někdo někoho, kdo zvládne udělat pořádně a poctivě na staré škodovce (po vyvaření a s nově poskládanými nápravami) geometrii, aniž by auto rozbil?



A druhý dotaz - čím to je, že na nově poskládané zadní nápravě (vlečka suchá - nové pružiny, nové domky, nové tlumiče) jsou strašný "Ačka" a sedí to na zadku jako člun s odklony -2°54 a -3°20 ?

To se tu už určitě řešilo dříve...takže jdu hledat... Ale třeba někdo bude s radou rychlejší.
upraveno 2x, naposled 15.07.2025 14:13:09
Extreme Tyres